Skip to main content

Die tröstende Camera

artist’s statement

EN

The consoling camera 002

One of my first solo exhibition, held at the Kunsthalle Exnergasse in Vienna, was titled “The consoling camera.” The works that I showed there had the same title, each supplemented with a consecutive number. Personally, I consider “The consoling camera” more of an umbrella term for the various creative possibilities:

The consoling camera 002 refers to the possibility of capturing an artificially created situation with a photo camera in a mere 1/125 of a second and making this manifest as a representative image. For me, this was mainly about realizing the process of the photo shoot: The selection of the models, the communication with them at various levels, the charged atmosphere that goes along with nude photography, and the power of appropriating other bodies in this way. The image is conceived as a quotation, as a reversal of the classical artist clichés.

Showing alternative realizations of “The consoling camera” at this exhibition were (001) the possibility of structuring an awkward situation with the video medium’s rules, dissolving it, and transforming it into an artistic product, and (003) the video camera as an imaginary listener, documenting the situation.

(translation: Lisa Rosenblatt)

DE

Die tröstende Camera 002

“Die tröstende Camera” lautete der Titel einer meiner ersten Einzel-Ausstellungen, die in der Kunsthalle Exnergasse in Wien stattfand. Meine dort gezeigten Werke trugen den gleichen Titel, jeweils ergänzt mit fortlaufenden Nummern. Ich persönlich sehe “die tröstende Cameraeher als einen Überbegriff, der auf die verschiedenen Gestaltungsmöglichkeiten verweist:

Die tröstende Camera 002, verweist auf die Möglichkeit mit einer Fotokamera eine künstlich geschaffene Situation in nur 1/125 sec. festzuhalten und diese dann als Repräsentationsbild zu manifestieren. Hier ging es mir vor allem auch darum, den Prozess des Fotoshootings umzusetzen: Die Auswahl der Modelle, die Kommunikation mit ihnen auf verschiedenen Ebenen, die Geladenheit, die mit dem Nackt-Fotografieren einhergeht und die Macht, sich auf diesem Weg andere Körper anzueignen. Das Bild versteht sich auch als Zitat, als eine Umkehrung des klassischen Künstlerklischees.

Alternative Ausführungen “der tröstenden Camera” in dieser Ausstellung zeigten (001) die Möglichkeit mit den Regeln des Mediums Video eine missliche Lage zu strukturieren, aufzulösen und in ein Kunstprodukt zu verwandeln und (003) die Videokamera als imaginierte und dokumentierende Zuhörerin.